Data giver resultater

Jo mere du ved, jo stærkere bliver din marketing
Gennemgå min data og muligheder nu!
U

Jo mere du ved, jo bedre rammer dine budskaber

For at få nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev, har du sikkert skæret alt overflødig information væk i tilmeldingsformularen. Det har du gjort, fordi du har lært at skabe færrest mulige barrierer for en konvertering uanset om det er køb på din hjemmeside, tilmelding til nyhedsbrev eller en kontaktformular.

Det er der også en høj grad af sandhed i. Nemlig at jo flere informationer der skal gives, jo flere frafald i tilmeldingen.

Men hvad så nu? Nu har du en liste med meget lidt info. Sørg for at indhente denne information hos kunden. Skab et miljø eller et incitament, hvor kunden vil give dig oplysninger om alt fra telefonnummer til ynglingsfarven. Det hele kan automatiseres og kvaliteten af din liste stiger for hver information du får.

Eksempler på brugen af data

Sådan kan du bruge e-mail marketing

 

Automatiske e-mails baseres på dine modtageres adfærd. Har din kunde eksempelvis handlet hos dig, købt et bestemt produkt eller et produkt fra en bestemt kategori, så kan vi sende e-mails til kunden som skaber eller styrker dine salg.

Du kan opsætte e-mail triggers på al data vi kan skaffe og det er derfor ofte kun fantasien der sætter grænsen.

Fødselsdato

Få din kunde til at give dig, sin fødselsdato.

Så kan du nemlig sende unikke og personlige e-mails ifm. deres fødselsdato.

Fødselsdag flows har givet gode resultater mange gange og vil sikkert også gøre det for dig.

Har du ikke dine eksisterende kunders fødselsdato?

Frygt ej, det kan du faktisk tjene penge på.

Tracking data

Track dine kunders færden – det gør du sikkert allerede.

Du kan benytte den opsamlede data, til at sende e-mails til kunder, som har besøgt specifikke URLS på dit site, uden at foretage den ønskede handling – det kunne eksempelvis være at der er blevet kigger på et bestemt produkt, men ikke købt..

Ordredato

Har du en webshop?

Så kan du overveje at opsætte et flow, som trigges af dine kunders seneste ordredato. 

Brug det til afstemme forventninger med kunden efter køb, indhent anmeldelser og påvirk kunden til at foretage et nyt salg.

Når du først har givet en kunde en god oplevelse, er sandsynligheden for et genkøb stor – du skal bare lige hjælpe kunden med at finde behovet for endnu en handel.

Abandoned Cart

Går der mange kurve tabt i din webshop?

Vil du redde nogle af dem?

Det kan du gøre med et Abandoned Cart flow.

Giv eventuelt din kunde, et incitament til at gennemføre købet.

 

Nyhedsbreve

I visse ESP’er(E-mail Service Provider – Mailchimp, Active Campiagn og HeyLoyalty er eksempler på et ESP) kan du lave regler for dit indhold.

Forestil dig at du skriver et nyhedsbrev til hele din liste. Du vil gerne have opdateret dine kunders oplysninger, men kun dem, hvor du ikke kender deres fødselsdato. 

Så kan du faktisk lave indhold, som kun vises til dem, som du ikke kender fødselsdato på.

Der er mange anvendelsesmuligheder, men det kræver at du har et datafelt som du kan trigge på.

Bestemte dato'er

Har du behov for at sende et bestemt budskab, på et bestemt tidspunkt, hvert år?

Nogen vil gerne sende en bestemt mail, når der kommer børnepenge, på den første dag hver måned osv.

Så opsæt et flow der klarer opgaven for dig – så kan du lægge den opgave på hylden og bruge din tid på noget andet.

 

Signups

Et signup flow er uden sammenligning det mest effektive værktøj indenfor e-mail marketing. Men det lader vi lige ligge.

Et signup kan, med det rigtige signup tool, nemlig bruges til at segmentere dine kunder.

Hvis dit site handler om dyr, så kan du nemlig have en signup form på din underside om hunde, som taler til netop hundejerne og tilsvarende på din underside om katte.

I det kunden signer up, kan du segmentere dine kunder efter netop denne interesse og sende et automatisk nyhedsbrev der netop handler om enten hunde eller katte.

Så kan du kommunikere mere oræcist og direkte end nogensinde før.

Personalisering

Du kan, i de fleste e-mail systemer, benytte såkaldte Merge Tags. 

Et Merge Tag er en variabel som indhenter eks. din kundes navn, e-mail eller en hvalken som helst anden data, som du har på din liste.

Brug det til at personalisere dit nyhedsbrev og få det til at fremstå som 1:1 kommunikation.

Branding

Vil du gerne sikre, at dine nye signups får den nødvendige marketing?

Altså mens de er brandvarme og interesserede?

Så opsæt en række e-mails, som præsenterer bestemte varer eller varegrupper og tilføj gerne et incitament til at handle hos dig.

Forestil dig at dine nye tilmelder får din marketing, som du ved virker, hver uge i eksempelvis 10 uger – uden at du skal gøre noget som helst.

Det kan du og det virker.

E-mail marketing = muligheder

Et effektivt setup benytter alle tilgængelige data for at sikre effektiviteten som kan måles i åbningsrater, klikrater og salg.

Dataene bruges også til at yde service i særklasse, baseret på den specifikke modtagers købsadfærd – eller mangel på samme.

%

Højere CTR med Automatiske e-mails

Kilde: Epsilon Email Institute

Højere CTR med Automatiske E-mails

Når modtager endelig har åbnet dit nyhedsbrev, så ønsker du at modtager interagerer med indholdet.

Uanset hvad dit buskab er, så vil du sandsynligvis gerne have læseren til at foretage en handling. Det kan være at man besøger en bestemt hjemmeside, svarer på et spørgeskema eller køber noget i din webshop.

Du vil have læseren til at trykke på dit link.

Med segmenteret indhold, er Click Through Rates oftest langt højere end almindelige “bulk” e-mails.

Det er en naturligt – det er jo netop en stærkt segmenteret e-mail. 

Du kan sagtens lave stærke segmenteringer, på dit almindelige nyhedsbrev, men du kommer til at bruge mange timer på et nyhedsbrev som sendes én gang istedet for at producere en e-mail som kan give dig konverteringer igen og igen automatisk.

Facebook: Kommunikativet

info@kommunikativet.dk